Mengembangkan Kecerdasan Kinestetik Anak Usia Dini Melalui Pembelajaran Multiple Intelligences

Authors

  • Ana Ainur Rohmah IAIN Jember
  • Jauhari IAIN Jember

DOI:

https://doi.org/10.35719/preschool.v1i1.9

Keywords:

Learning, Multiple intelligences, Kinesthetic Intelligence

Abstract

Multiple intelligences learning is a way that teachers do in developing the potential possessed by each student throught ativities in learning. This research aims to describe the learning of multiple intelligences in developing shildren’s kinesthetic intelligences. This research method is descriptive qualitative with case studies. Data security is carried out obsevation, interview, and documentation. Data analysis uses data reduction techniques, data presentation, and data verification. And the validity of the data using triangulation sources and triangulation techniques. Bassed on research it was found that learning palnning based on multiple intelligences in developing kinesthetic intelligence in before the learning process takes place the teacher makes the aktivities to be carried out, the materials and tool used as weel the assesment to be carried out. Implementation of learning bassed of multiple intelligences in developing children’s kinesthetic intelligence, that is  opening ativities, core activities, and closing aktivities.evaluation of learning bassed on multiple intelligences in developing children’s kinesthetic intelligence,  that is  processed and the result.the process of student doing activities takes place written on anecdotal notes. And the result of student development are recorded in the child’s development  cheklist.

 

Pembelajaran berbasis multiple intelligences adalah salah satu cara  yang dapat  dilakukan oleh guru  dalam mengembangkan kemampuan  yang dimiliki oleh anak melalui kegiatan dalam pembelajaran. Penelitian ini bertujuan untuk mendeskripsikan pembelajaran multiple intelligences dalam mengembangkan kecerdasan kinestetik anak. Metode penelitian ini  adalah kualitatif dengan studi kasus. Pengambilan data yang dilakukan dengan cara observasi, wawancara, dan dokumentasi. Analisis data menggunakan teknik reduksi data, penyajian data, verifikasi data.dan keabsahan data menggunakan triangulasi sumber dan triangulasi teknik. Berdasarkan penelitian didapatkan bahwa perencanaan pembelajaran berbasis Multiple intelligences dalam mengembangkan kecerdasan kinestetik yaitu sebelum proses pembelajaran berlangsung guru membuat kegiatan yang akan dilakukan, bahan dan alat yang digunakan, serta penilaian yang akan dilakukan. Pelaksanaan pembelajaran berbasis Multiple intelligences dalam mengembangkan kecerdasan kinestetik anak yakni kegiatan pembuka, kegiatan inti, dan kegiatan penutup. Evaluasi kegiatan  pembelajaran berbasis Multiple intelligences dalam mengembangkan kecerdasan kinestetik anak yaitu proses dan hasil. Proses peserta didik saat melakukan kegiatan berlangsung di tulis dalam catatan anekdot. Dan hasil dari perkembangan peserta didik di catat dalam ceklis perkembangan anak.

Kata Kunci: pembelajaran, Multiple intelligences, kecerdasan kinestetik

Downloads

Published

2020-09-09

How to Cite

Rohmah, A. A. ., & Jauhari. (2020). Mengembangkan Kecerdasan Kinestetik Anak Usia Dini Melalui Pembelajaran Multiple Intelligences. PRESCHOOL: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 1(1), 32–41. https://doi.org/10.35719/preschool.v1i1.9