Upaya Meningkatkan Kreativitas Anak Melalui Pembuatan Mozaik dari Bahan Alami

Authors

  • Faridatul Laily Universitas Islam Negeri Kiai Haji Achmad Siddiq Jember
  • Jauhari Jauhari Universitas Islam Negeri Kiai Haji Achmad Siddiq Jember

DOI:

https://doi.org/10.35719/preschool.v4i1.46

Keywords:

creativity, early childhood, mosaic art, natural material

Abstract

Learning the natural material mosaic technique is learning that is carried out in each learning theme, by attaching small pieces that are intentionally made from natural materials that are attached to an image pattern with only one type of natural material. Ar-Rochmah Kindergarten has programmed the learning of natural material mosaic techniques according to the learning theme to increase the creativity of group B1. This research uses a descriptive qualitative approach with the type of case study research. This study uses in-depth interviews, participatory observation, and documentation. Data analysis uses data collection, data reduction, data presentation, and drawing conclusions. While the validity of the data using triangulation techniques and sources. This research reveals that the planning of learning the natural material mosaic technique by holding internal meetings to discuss Prota, Prosem, RPPM, and RPPH, themes and also appropriate natural material media for learning. The implementation consists of 3 activities, namely opening, core and closing. Evaluation consists of a checklist, anecdotes and work.

 

ABSTRAK

Pembelajaran teknik mozaik bahan alam merupakan pembelajaran yang dilakukan disetiap tema pembelajaran, dengan menempelkan potongan-potongan kecil yang sengaja dibuat dari bahan alam yang ditempelkan pada suatu pola gambar dengan satu jenis bahan alam saja. Taman Kanak-Kanak Ar-Rochmah sudah memprogramkan pembelajaran teknik mozaik bahan alam sesuai dengan tema pembelajaran untuk meningkatkan kreativitas anak kelompok B1. Penelitian ini menggunakan pendekatan kualitatif deskriptif dengan jenis penelitian studi kasus. Penelitian ini menggunakan wawancara mendalam, observasi partisipatif, dan dokumentasi. Analisis data menggunakan pengumpulan data, reduksi data, penyajian data, dan penarikan kesimpulan. Sedangkan keabsahan data menggunakan triangulasi  teknik dan sumber. Penelitian ini mengungkap bahwa perencanaan pembelajaran teknik mozaik bahan alam dengan mengadakan rapat intern untuk membahas Prota, Prosem, RPPM, dan RPPH, tema dan juga media bahan alam yang tepat untuk pembelajaran. Pelaksanaan ada 3 kegiatan yaitu pembuka, inti dan penutup. Evaluasi yaitu ada checklist, anekdot dan hasil karya

References

Afrilyani, Fitri, and Maryati Sutarno. 2023. “The Influence Of Mozaic Techniques On Development Fine Motor In Children Aged 3-4 Years In Early Childhood Education Programs (ECEP) Family Planning (FP) Pancasila Serang Banten July Period 2022.” International Journal of Health and Pharmaceutical (IJHP) 3(4):698–700. doi: https://doi.org/10.51601/ijhp.v3i4.243.

Anderson, Harold H. 1959. “Creativity as Personality Development.” Pp. 119–41 in Creativity and its cultivation. New York: Harper and Row.

Anon. 2003. Undang-Undang Sistem Pendidikan Nasional. Indonesia.

Apriliyanti, Fressi, Fattah Hanurawan, and Ahmad Yusuf Sobri. 2022. “Keterlibatan Orang Tua Dalam Penerapan Nilai-Nilai Luhur Pendidikan Karakter Ki Hadjar Dewantara.” Jurnal Obsesi: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini 6(1):1–8. doi: https://doi.org/10.31004/obsesi.v6i1.595.

Asih, Mia, Muhamad Ali, and Indri Astuti. 2015. “Peningkatan Kreativitas Melalui Teknik Mozaik Dengan Media Bahan Alam Pada Anak Usia 5-6 Tahun.” Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Khatulistiwa (JPPK) 4(9):1–12. doi: http://dx.doi.org/10.26418/jppk.v4i9.11418.

Asmawati, Luluk. 2014. Perencanaan Pembelajaran PAUD. 1st ed. Bandung: Remaja Rosdakarya.

Bathje, Molly. 2014. “A Mosaic of Creativity in Occupational Therapy.” The Open Journal of Occupational Therapy 2(3):8. doi: https://doi.org/10.15453/2168-6408.1125.

Fakhriyani, Diana Vidya. 2016. “Pengembangan Kreativitas Anak Usia Dini.” Wacana Didaktika: Jurnal Pemikiran Penelitian Pendiidkan Dan Sains 4(2). doi: https://doi.org/10.31102/wacanadidaktika.4.2.193-200.

Majid, Abdul. 2007. Perencanaan Pembelajaran : Mengembangkan Sandar Kompetensi Guru. edited by Mukhlis. Bandung: Remaja Rosdakarya.

Merkley, Donna, Denise Schmidt, Carrie Dirksen, and Carol Fuhler. 2006. “Enhancing Parent-Teacher Communication Using Technology: A Reading Improvement Clinic Example With Beginning Teachers.” Contemporary Issues in Technology and Teacher Education 6(1):11–42.

Noor, Juliansyah. 2017. Metodologi Penelitian : Skripsi, Tesis, Disertasi, Dan Karya Ilmiah. 7th ed. Jakarta: Kencana.

Romauli, Suryati. 2021. “The Mozaic Effect on the Improvement of Fine Motor Skills of 3-4 Years Old Children in Integrated Health Care Center, the Working Area of Public Health Center Waena Jayapura City.” International Journal of Nursing and Midwifery Science (IJNMS) 5(2):139–48. doi: 10.29082/IJNMS/2021/Vol5/Iss2/339.

Sitepu, Juli Maini, and Sri Rahayu Janita. 2016. “Meningkatkan Kemampuan Motorik Halus Anak Melalui Teknik Mozaik Di Raudhatul Athfal Nurul Huda Kecamatan Sunggal Kabupaten Deli Serdang.” Intiqad 8(2):73–83. doi: https://doi.org/10.30596/intiqad.v8i2.729.

Sugiyono. 2018. Metode Penelitian Kuantitatif. Bandung: Alfabeta.

Suwendra, I. Wayan. 2018. Metodologi Penelitian Kualitatif Dalam Ilmu Sosial, Pendidikan, Kebudayaan Dan Keagamaan. Badung: Nilacakra.

Urban, Klaus K. 1991. “On the Development of Creativity in Children.” Creativity Research Journal 4(2):177–91. doi: https://doi.org/10.1080/10400419109534384.

Downloads

Published

2023-06-30

How to Cite

Laily, F., & Jauhari, J. (2023). Upaya Meningkatkan Kreativitas Anak Melalui Pembuatan Mozaik dari Bahan Alami. PRESCHOOL: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 4(1), 11–20. https://doi.org/10.35719/preschool.v4i1.46