Penerapan Metode ‘Allimna untuk Meningkatkan Kualitas Membaca Al-Qur’an pada Anak Usia Dini di Taman Pendidikan Al-Qur’an
DOI:
https://doi.org/10.35719/preschool.v2i1.24Keywords:
allimna method, reading the Qur'an, tajwidAbstract
This research aimed to investigate the application of the 'allimna method in improving the quality of reading the Qur'an in the learning of recitation of qalqalah material for children aged 4-7 years at TPQ Misbahul Huda Gayasan-A Jenggawah Jember. This type of research is classroom action research using the design of Kemmis and Robin Mc. Taggart. The results show that the application of the 'Allimna' method to improve the quality of reading the Qur'an in tajwid learning for the qalqalah material of TPQ Misbahul Huda Gayasan-A Jenggawah Jember students was divided into two cycles. In the first cycle, the percentage of students who completed was 60% (6 students) of the 10 existing students. Then in the second cycle, there was an increase in the percentage of students who completed to 90% (9 students), and the number of incomplete students was only 10% (1 students). The 'allimna method is very effective in improving the ability to read the Qur'an in recitation of recitation of qalqalah material for students of TPQ Misbahul Huda Gayasan-A Jenggawah Jember.
Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui penerapan metode ‘allimna dalam meningkatkan kualitas membaca Al-Qur’an pada pembealajaran tajwid materi qalqalah pada anak usia 4-7 tahun di TPQ Misbahul Huda Gayasan-A Jenggawah Jember. Jenis penelitian ini adalah penelitian tindakan kelas dengan menggunakan desain rancangan Kemmis dan Robin Mc. Taggart. Hasil penelitian menunjukkan bahwa penerapan metode ‘Allimna untuk meningkatkan kualitas membaca Al-Qur'an pada pembelajaran tajwid materi qalqalah santri TPQ Misbahul Huda Gayasan-A Jenggawah Jember terbagi menjadi dua siklus. Pada siklus pertama, jumlah persentase santri yang tuntas adalah 60% (6 santri) dari 10 santri yang ada. Kemudian pada siklus kedua, terdapat peningkatan jumlah persentase santri yang tuntas menjadi 90% (9 santri), dan jumlah ketidak tuntasan hanya 10% (1 santri). Metode ‘allimna sangat efektif untuk meningkatkan kemampuan membaca al-Qur’an pada pembelajaran tajwid materi qalqalah santri TPQ Misbahul Huda Gayasan-A Jenggawah Jember.
Kata Kunci: metode ‘allimna, membaca Al-Qur’an, tajwid
References
Aidah, Siti Nur. 2020. Panduan Lengkap belajar Ilmu Tajwid. Yogayakarta: Penerbit KBM Indonesia.
Arbangi, Dakir dan Umiarso. 2016. Manajemen Mutu Pendidikan. Jakarta: Kencana.
Bahtiar, Achmad. 2018. Implementasi Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Student Team Achievement Division (STAD) dalam Meningkatkan Prestasi Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran Pendidikan Agama Islam Materi Hukum Qalqalah, Ra dan Lam di Kelas IX-4 SMP Negeri 1 Patumbak. Intiqad: Jurnal Agama dan Pendidikan Islam.
Fahrisi, Ahmad. 2020. Kecerdasan Spritual dan pendidikan Islam. Jakarta: Guepedia.
Hakim, Thursan. 2008. Belajar Secara Efektif. Jakarta: Puspa Swara.
Marzuki, dkk. 2020. Dasar-dasar Ilmu Tajwid. Yogyakarta: DIVA Press.
Pandiangan, Anjani Putri Belawati. 2019. Penelitian Tindakan Kelas Sebagai Upaya Peningkatan Kualitas Pembelajaran, Profesionalisme Guru dan Kompetensi Belajar Siswa. Yogyakarta:Deepublish.
Prayitno. 2009. Dasar Teori dan Praksis Pendidikan. Jakarta: Grasindo.
Sayuti. Ilmu Tajwid Lengkap. Sangkala.
Sembodo, Bagus Priyo. 2019. Upaya Meningkatkan Prestasi Belajar PAI Materi Pokok Hukum Bacaan Qalqalah dan Ra’ Melalui Metode drill Pada Siswa Kelas VII SMPMA’ARIF 5 Ngrupit Ponorogo 2018-2019. Ponorogo: IAIN Ponorogo.
Syarbani, Amirullah. 2012. Kedahsyatan membaca Al Quran. Yogyakarta: Penerbit Ruang Kata Imprint Kawan Pustaka.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
a. Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License that allows others to share the work with an acknowledgment of the work's authorship and initial publication in this journal.
b. Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
c. Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work.



